سیسیتم های سرمایشی اصفهان انرژی

معرفی انواع سیستم های سرمایشی

معرفی انواع سیستم های سرمایشی

سیستم های سرمایشی همانطور که از اسمشان معلوم است گرمای تابستان را قابل تحمل تر میکند و محیط های گرم را با فرایندی پیچیده تر از سیستم های گرمایشی خنک میکند. در این مقاله میخواهیم انواع سیستم های سرمایشی که کمتر شناخته است را معرفی کنیم و بفهمیم بهترینشان کدام است.

معرفی انواع سیستم های سرمایشی

سیستم های فن کویل :

سیستم های فن کویل از دو سیستم فن و کویل تشکیل شده است که مکش هوا به عهده فن بوده و کویل هوا را تبادل میکند. طرز کار این سیستم به گونه ای است که آب خنک در کویل نگه داری می شود و چرخش فن باعث می شود هوای جمع آوری شده روی کویل به حرکت درآید و خنک شود.

انواع فن کویل ها:

1.دیواری

2.زمینی

3.سقفی

4.کانالی پرفشار

5.کاستی چهارطرفه و یک طرفه

معرفی سیستم سرمایشی فن کویل

سیستم های چیلر:

چیلر نوعی پمپ انرژی است که گرما را از محیطی گرفته و به محیط دیگر منتقل می کند و در این فرآیند انتقال تولید سرما میکند.

انواع چیلرها:

  1. جذبی
  2. تراکمی

چیلرهای تراکمی به دو بخش تقسیم می شود:

  1. چیلرهای تراکمی هوایی: برای خنک کردن محیط و هوای گرم استفاده میشود.
  2. چیلرهای تراکمی آبی: خنک کردن آب را به عهده دارد.

چیلر تراکمی ها بیشتر برای جاهایی استفاده می شود که مساحت یکپارچه دارند و نیاز به تفکیک دما ندارند مثل تالار ها، سالن های ورزشی، نمایشگاه ها، فروشگاه های زنجیره ایی و…

چیلر های جذبی در کارخانه های بزرگ مثل پتروشیمی، لبنیات، پلاستیک و… استفاده می شود.

مینی چیلر:

مینی چیلر ها کوچک تر از چیلرها هستند و ظرفیت برودتی آن 10 تن کمتر از چیلر های عادی است برای مسکونی استفاده می شود.

معرفی سیستم سرمایشی چیلر

سیستم هایVRF :

سیستم های VRF  سیستمی هستند که شامل یک یونیت خارجی (کمپرسور و کندانسور) که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می شود و چندین یونیت داخلی (هوا رسان) که داخل ساختمان و در فضاهای مختلف نصب می شود.  این سیستم توسط یک شرکت ژاپنی تولید شده و همه محصولات موجود در ایران وارداتی هستند.

 طرز کارکردشان بدین گونه است:

ابتدا آب در یونیت خارجی خنک میشود که شبیه سیستم فن کویل عمل میکند گرما را منتقل میکند و آب را خنک می کند سپس آب خنک از یونیت خارجی به یونیت داخلی که همان اسپلیت ها است وارد می شود، هوای داخل ساختمان روی کویل به حرکت در می آید و خنک می شود. به عبارت دیگر شبیه سیستم فن کویل است با این تفاوت که خنک کردن آب در بخش جدایی از دستگاه خنک کننده انجام می شود..

در ایران زیاد از این سیستم استفاده نمی شود چون بسیار فرآیند نصب پیچیده ایی دارد و افراد کمی در این به نصب این تکنولوژی مسلط هستند، دلیل دیگر گران بودن این سیستم سرمایشی است.

معرفی سیستم سرمایشی VRF

سیستم هایGHP :

سیستم GHP یا مرکزی گرمایشی و سرمایشی است که در هر دو حالت سرمایی و گرمایی با انرژی گاز طبیعی کار می کند و به عنوان کم مصرف نسبت به بقیه سیستم های سرمایشی شناخته می شود.

سیستم هایGHP چگونه کار می کند؟

در واقع  کارکرد این سیستم مثل همان VRF با این تفاوت که در سیستم GHP از گاز شهری به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود و عمل خنک کننده با استفاده از گاز انجام می شود، توان مصرفی بسیار پایینی دارد و پیچیدگی زیادی ندارد.

معرفی سیستم سرمایشی GHP

اسپلیت

اسپیلیت از متداول ترین و پرکاربرد ترین سیستم سرمایشی است. دستگاه دوتکه و دو کاربره است یعنی میتوان به عنوان سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد ولی کولر گازی یک تکه بوده فقط  به عنوان سیستم سرمایشی به کار می رود که هر دو برای دفاتر، مغازه ها و واحد های مسکونی استفاده می شود و دارای نمایندگی های زیادی در اصفهان است اگر در اصفهان زندگی می کنید پیشنهاد ما به شما نمایندگی فروش کولر انرژی اصفهان است.

کولر گازی چگونه کار میکند؟

کولر گازی بر خلاف اسمش با برق کار می کند، انرژی الکتریکی را گرفته و آن را تبدیل به سرما میکند.

 انواع کولر گازی:

1.کولر گازی دیواری

2.کولر گازی ایستاده

3.داکت اسپلیت

معرفی سیستم سرمایشی کولر گازی

کولر آبی:

کولر آبی یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین سیستم سرمایشی است که امروزه هر سقفی دارای یک یا چندین کولر آبی است و ارزان بوده و قطعات آن همه جا یافت می شود، نصب آن بسیاره آسان است و احتیاج به تخصص خاصی ندارد.

کولر آبی چگونه کار می کند؟

کولر آبی فرآیند بسیار ساده ایی دارد: ابتدا آب از طریق پمپ پوشالی های کولر را خیس کرده و خیس نگه می دارد و هوای بیرون در زمان ورود از پوشال های خیس عبور کرده و خنک می شود.

معرفی سیستم سرمایشی کولر آبی

کلام آخر

همه ی سیستم ها سرمایشی معرفی شده خروجی یکسانی دارد ولی آن چیزی که برای ما اهمیت دارد نحوه عملکرد بهینه با کمترین مصرف انرژی، هزینه مناسب و طول عمر بالا است و هر کدام  از این سیستم ها برای مکانی مخصوص به کار می رود، انتخاب بهترین سیستم سرمایشی بستگی به محیط مورد نظر دارد ولی برای واحد مسکونی از نظر من (نویسنده این مقاله) کولر گازی و آبی  با توجه به هزینه و مصرف انرژی مناسب تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *