تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

به طور کلی فرآیند از بین بردن گرما و رطوبت از فضای داخلی اشغال شده برای بهبود راحتی ساکنان است. از تهویه هوا می توان در محیط های خانگی و تجاری استفاده کرد. با این حال، از تهویه مطبوع برای خنک سازی و رطوبت زدایی از اتاق هایی که پر از دستگاه های الکترونیکی تولید کننده گرما هستند، مانند سرورهای رایانه ، تقویت کننده های برق و نمایش و ذخیره برخی از محصولات ظریف، مانند آثار هنری، استفاده می شود.

اگر قصد خنک کردن خانه یا محل کار خود را دارید، بهترین انتخاب برای شما یک کولر گازی اسپلیت یا داکت اسپلیت می باشد. هر دوی آنها در خنک نگه داشتن فضای مورد نظر شما عملکرد خوبی دارند، اما تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد.

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

 

در اینجا تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت را برای شما بیان کرده ایم. برای کسب آگاهی بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت های کولرهای گازی (اسپلیت) با نمایندگی کولر انرژی در اصفهان ارتباط برقرار کنید.

 

کولر گازی داکت اسپلیت چیست؟

از کولرهای گازی داکت به طور معمول در محل کار، مراکز خرید و سایر مناطق بزرگ استفاده می شود، اما به طور فزاینده ای برای مناطق مسکونی نیز رایج هستند. این سیستم های تهویه شامل یک قسمت مرکزی هستند که هوا در آن تصفیه می شود. سپس هوای تصفیه شده از طریق سیستم های کانال  به داخل هر اتاق ارسال می شود. کولرهای گازی داکت برای مناطق بزرگ جهت تنظیم و انتقال دمای یکنواخت به سراسر آن محیط بسیار مناسب هستند.

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

 

کولر گازی اسپلیت چیست؟

کولرهای گازی اغلب از فن برای توزیع هوای مطبوع در فضای بسته مانند ساختمان برای بهبود آسایش حرارتی و کیفیت هوای داخلی استفاده می شوند. کاربرد این واحدهای AC مبتنی بر مبرد برقی از واحدهای کوچک تا واحدهای عظیم نصب شده بر روی سقف برج های اداری که می توانند کل ساختمان را خنک کنند متغیر است.

سیستم اسپلیت انرژی به واسطه ی وجود یک کمپرسور جداگانه و واحد داخلی برای هر منطقه که در حال خنک شدن است، از سیستم داکت متمایز شده است (به غیر از سیستم های تقسیم چند هد، که چندین واحد داخلی به یک واحد خارجی متصل هستند). واحدهای داخلی و خارجی این سیستم به جای کانال با لوله کشی متصل می شوند. یکی از اصلی ترین مزایای این نوع تهویه مطبوع این است که به شما امکان کنترل دما در هر اتاق را می دهد.

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

 

نصب

در حالی که هر دو این سیستم ها اساساً تحت یک اصل کار می کنند، با این حال فرایند نصب آنها بسیار متفاوت است. تهویه مطبوع مجاری نیاز به کانال در کل خانه، دریچه های نصب شده در هر اتاق و همچنین واحد مرکزی نصب شده در خارج دارد. به دلیل کارهای گسترده، اغلب تهویه مطبوع برای خانه ها و مشاغل دارای کانال آسان تر است.

نصب سیستم های اسپلیت ساده تر است. زیرا واحدهای داخلی به جای کانال کشی با لوله کشی متصل هستند. در نتیجه به جای دریچه هایی که واحدهای کانال دار دارند، در هر اتاق یک واحد اواپراتور نصب می شود.

وقتی تجهیزات و هزینه های نصب را در نظر می گیرید، سیستم های داکت برای کاربردهای کوچکتر، گران تر هستند. با بزرگ تر شدن فضای ساختمان، این هزینه ها به مقدار قابل توجهی پایین می آید و هزینه های یک سیستم داکت ارزان تر از نصب سیستم اسپلیت در هر منطقه می شود.

 

هزینه های جاری و کارایی

گرچه سیستم های داکتال هزینه بیشتری دارند، اما به طور کلی در خنک سازی مناطق وسیع نسبت به سیستم های اسپلیت کارایی بیشتری دارند. در نصب هر کدام از این سیستم ها کارایی واحدهای مرکزی از مقیاس آنها ناشی می شود.

اگر شما در بیشتر مواقع فقط به خنک کردن یک منطقه کوچک (مانند اتاق خواب) احتیاج دارید، و کل خانه به ندرت خنک می شود به جز در مواقع خاص و ضروری، سیستم اسپلیت برای شما انتخاب مناسب تری است.

معمولاً از سیستم گرمایش اسپلیت در فصول سرد استفاده نمی شود. اول اینکه کارایی و قدرمت سیستم گرمایش اسپلیت پایین است و دوم اینکه با وجود مصرف بالای برق سیستم گرمایش در ایران اینکار به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل در کنار این سیستم ها باید از واحد گرمایشی دیگری در سرما استفاده کرد.

اما در سیستم داکت اسپلیت با وجود لوله های پره دار آبگرم در یونیت داخلی داکت اسپلیت و فن اواپراتور، هوای مطبوع گرم به طور یکسان در تمامی نقاط محیط پخش می شود.

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

 

نگهداری و تمیز کردن

صرف از نوع سیستم تهویه، برای اینکه سیستم تهویه مطبوع شما به طور موثر کار کند و عمر آن طولانی شود، باید به طور منظم تمیز و نگهداری شود. عدم مراقبت از آن منجر به افزایش هزینه های مصرفی برق می شود. بسیاری از افراد نمی دانند که کولرهای گازی در صورت عدم نگهداری صحیح، می توانند باکتری ها و بیماری ها را گسترش دهند.

یک کولر گازی مجاری باید هر ساله توسط یک متخصص حرفه ای بازرسی شود. آنها می توانند سیستم را بررسی کنند تا ببینند آیا به طور موثر کار می کند یا خیر و اگر به تعمیراتی نیاز داشته باشد قبل از خرابی بیشتر آن را تعمیر کنند.

فیلترها باید حداقل دو بار در سال تعویض شوند تا مطمئن شوید که بطور صحیح ذرات و غبار آلوده را قبل از ورود هوا به داخل تصفیه می کنند. سیم پیچ ها نیز باید مرتباً تمیز شوند تا اطمینان حاصل کنید که سیستم به خوبی کار می کند. توصیه می کنیم برای بازرسی از سیستم پس از مشاهده ی هر عیب و ایراد حتی جزئی با یک متخصص تماس بگیرید.

حتی اگر سیستم های اسپلیت خود را به خوبی حفظ می کنید، بهتر است به طور منظم برای بازرسی از آنها با یک متخصص حتما در ارتباط باشید. آنها قادر خواهند بود آسیب ها و مشکلاتی را که معمولاً صاحب خانه هرگز متوجه نمی شود، قبل از اینکه به آسیب های شدیدتری تبدیل شوند برطرف کنند و همچنین اطمینان حاصل کنند که سیستم تهویه شما با بالاترین عملکرد کار می کند.

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

 

تولید صدا

در سیستم داکت اسپلیت به دلیل ابعاد بزرگ فن درون اواپراتورها، صدای زیادی تولید می شود. اما در سیستم اسپلیت با وجود فن های کوچکتر میزان آلودگی ناشی از چرخش فن کمتر است.

برای جلوگیری از صدای ایجاد شده ناشی از الکتروموتور فن های داکت، از عایق های صوتی استفاده می شود.

 

زیبایی شناسی

از نظر زیبایی شناختی، ظاهر این سیستم های داکت و اسپلیت کاملاً متفاوت است. هر دوی آنها دارای واحدهای بیرونی و داخلی هستند.

یک سیستم داکت در معرض دید کمی قرار دارد بطوریکه کانال ها و واحدهای اواپراتور قابل دیدن نیست و تنها راهی که می توان متوجه وجود آن شد، دیدن دریچه هوا یا کنترل کننده روی دیوار است.

از طرف دیگر، یونیت بیرونی و داخلی سیستم های اسپلیت بیشتر به چشم می آیند زیرا واحدهای داخلی آنها جعبه های مستطیلی هستند که به صورت افقی روی دیوارها نصب می شوند. و کندانسور یا یونیت بیرونی نیز قابل رویت است.

برخی افراد به دلیل ظاهر بهتر سیستم های داکت، آنها را انتخاب می کنند. اینکه آیا این یک مسئله است یا خیر واقعاً به ترجیحات زیبایی شناختی شخصی شما برمی گردد.

در حالی که هر یک از این سیستم ها اساساً کار یکسانی را انجام می دهند، تفاوت های ظریف زیادی در نحوه کار هر یک وجود دارد. هر کدام را که انتخاب کنید در نهایت به شرایط و تنظیمات شخصی شما بستگی دارد. سنجیدن هر جنبه مهم است و شما باید هم هزینه های کوتاه مدت و هم بلند مدت را در نظر بگیرید. هر دو می توانند به نوبه ی خود گزینه ای مطلوب باشند، اما باید دریابید که کدام انتخاب برای خانه شما مناسب تر از دیگری است.

 

تفاوت کولر گازی اسپلیت و داکت اسپلیت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *