تاریخچه کولر آبی

تاریخچه کولر آبی

 نمایندگی انرژی اصفهان خدماتی مانند نصب و خدمات انرژی و نصب و خدمات اسپیلیت و… را برای شما عزیزان ارائه می دهد .ما در این مقاله قصد داریم درباره تاریخچه کولر آبی صحبت کنیم.

تصور کنید زندگی بدون کولر و اسپلیت و تهویه هوا چقدر سخت است. این اختراع  زمانی یک وسیله لوکس قلمداد می شد ، اکنون یک امر ضروری است و به ما امکان می دهد خانه ها ، مشاغل ، بیمارستان ها ، مراکز داده ، آزمایشگاه ها و سایر ساختمان های حیاتی برای اقتصاد و زندگی روزمره را خنک کنیم. در واقع ، طبق اطلاعات اداره  انرژی ، درجه حرارت هوا برای ما آنقدر مهم است که 48 درصد کل انرژی مصرفی در خانه ها برای سرمایش و گرمایش است. اما برای داشتن یک کولر آبی خوب که در گرمای تابستان بتواند به خوبی خنک کند نیاز به یک منبع آب خوب داریم.

مانند بیشترین پیشرفت های مهم ، فناوری مدرن تهویه مطبوع تجاری و مسکونی در نتیجه مجموعه پیشرفت های دانشمندان و مخترعانی است که خود را به چالش می کشند تا راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات روز ارائه دهند. در دهه 1840 ، پزشک و مخترع دکتر جان گوری از فلوریدا ایده خنک سازی شهرها را برای راحتی ساکنان از ذدمای بالا مطرح کرد. گوری اعتقاد داشت که خنک کردن هوا برای جلوگیری از بیماری  مالاریا و هم چنین راحتی بیشتر بیماران ضروری است ، ایده اولیه جان گوری  برای خنک کردن اتاق های بیمارستان حمل یخ از دریاچه ها و جریان های یخ زده در شمال ایالات متحده به فلوریدا بود.

برای کنار آمدن با این چالش ، گوری آزمایش مفهوم خنک کننده مصنوعی را آغاز کرد. او ماشینی را طراحی كرد كه یخ را با استفاده از كمپرسوری كه از طریق اسب ، آب ، بادبانهای باد یا بخار كار می كرد ، ایجاد كرد و در سال 1851 حق ثبت اختراع به آن تعلق گرفت. گرچه گوری در آوردن فن آوری اختراع شده خود به بازار ناموفق بود , در درجه اول به دلیل مرگ حامی مالی اصلی او اختراع وی اساس تهویه مطبوع مدرن  را ایجاد کرد.

تاریخچه کولر آبی

تاریخچه کولر آبی

ایده خنک سازی مصنوعی برای چندین سال راکد ماند تا اینکه مهندس ویلیس کریر شغلی را به دست آورد که منجر به اختراع اولین واحد تهویه مطبوع برقی مدرن شد. در حالی که در سال 1902 برای شرکت Buffalo Forge کار می کرد ، ویلیس وظیفه حل مشکل رطوبت را داشت که باعث چروک شدن صفحات مجله در شرکت  چاپ لیتوگرافی Sackett-Wilhelms در بروکلین شد.از طریق یک سری آزمایشات ، کریر سیستمی را طراحی کرد که رطوبت را با استفاده از سیم پیچ های خنک کننده کنترل می کرد و حق ثبت اختراع “دستگاه تصفیه هوا” خود را ثبت کرد که می توانست هوا را (با گرم کردن آب) یا مرطوب کردن هوا (با خنک کردن آب) را مرطوب کند. وی با آزمایش و پالایش فناوری خود ، یک سیستم کنترل اتوماتیک را برای تنظیم رطوبت و دمای هوا در کارخانه های نساجی ابداع و ثبت کرد.طولی نکشید که کریر فهمید که کنترل رطوبت و تهویه هوا می تواند به سود بسیاری از صنایع دیگر باشد و سرانجام از Buffalo Forge جدا شد و شرکت مهندسی شرکت حمل و نقل را با شش مهندس دیگر تشکیل داد.

تاریخچه کولر آبی

در نمایشگاه جهانی سنت لوئیس در سال 1904 ، برگزارکنندگان برای خنک سازی ساختمان ایالت میسوری از یخچال مکانیکی استفاده کردند. این سیستم در هر دقیقه 35000 فوت مکعب هوا برای خنک سازی سالن اجتماعات 1000 نفره ،  و سایر اتاق های داخل ساختمان ایالتی میسوری استفاده می کرد. این اولین باری بود که مردم آمریکا با مفهوم خنک کننده  آشنا شدند. در دهه 1920 ، زمانی که آمریکایی ها برای تماشای ستارگان هالیوود روی صفحه نقره ای به سینماها آمدند ، دستیابی به موفقیت بزرگ در زمینه خنک سازی راحتی اتفاق افتاد.

در مه 1922 در تئاتر Rivoli در نیویورک ،  علناً نوع جدیدی از سیستم را که از چیلر گریز از مرکز استفاده می کرد ، شروع کرد که دارای قطعات متحرک و مراحل کمپرسور کمتری نسبت به واحدهای موجود بود. سیستم دستیابی به موفقیت باعث افزایش قابلیت اطمینان و کاهش هزینه کولرهای گازی در مقیاس بزرگ شده و استفاده از آنها را در سراسر کشور بسیار گسترش داده است.با وجود پیشرفت در فن آوری های خنک کننده ، این سیستم ها برای خانه ها بسیار بزرگ و گران بودند. با استفاده از فناوری تبرید ، Frigidaire در سال 1929 یک کولر اسپلیت سیستم جدید به بازار عرضه کرد که به اندازه کافی کوچک برای استفاده در خانه و شکل کابینت رادیویی بود. با این حال ، این سیستم سنگین ، گران و نیاز به یک واحد متراکم جداگانه و کنترل از راه دور داشت. فرانک فاوست از جنرال الکتریک با طراحی یک خنک کننده اتاق مستقل ، این طراحی را بهبود بخشید و جنرال الکتریک در نهایت 32 نمونه اولیه مشابه تولید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *